Share

EĞİTİMCİ YAZAR ECEM BARUT’UN KALEMİNDEN: ‘OTİZM FARKINDALIĞI VE İŞİTME ENGELLİ ÇOCUKLAR’

Bu süreçte yaşanan gelişimsel farklılıklar, çocuğun bireysel gereksinimlerine göre özel destekler gerektirebilir. Otizm spektrum bozukluğu (OSB) ve işitme engeli gibi durumlar, erken teşhis ve müdahale ile yönetildiğinde, çocukların gelişimsel potansiyelleri daha sağlıklı bir şekilde desteklenebilir. Bu noktada aile katılımı, gelişimi desteklemede temel bir rol oynar.
Çocuk Gelişimi ve Bireysel FarklılıklarHer çocuğun gelişimi kendine özgüdür. Gelişim alanlarında yaşanan sapmalar, genellikle erken çocukluk döneminde fark edilebilir. Örneğin, dil gelişiminde yaşanan gecikmeler, sosyal iletişimde yetersizlikler ya da tekrarlayıcı davranışlar, otizm ya da işitme engelinin işareti olabilir.
"Gelişim sürecinde yaşanan her türlü sapma, erken dönemde fark edilip desteklenmediğinde daha kalıcı öğrenme ve uyum problemlerine yol açabilir." (Berk, L. E., Infants, Children, and Adolescents, 2013)
Bu nedenle, çocuk gelişimini izleyen aile bireyleri ve eğitimcilerin, gelişimsel riskleri erken fark edebilecek donanıma sahip olması çok önemlidir.
Otizm Farkındalığı ve Erken TeşhisOtizmli çocukların erken dönemde fark edilmesi, bireyselleştirilmiş eğitim planlarıyla desteklenmesini mümkün kılar. Araştırmalar, erken müdahalenin nöroplastisiteyi olumlu etkileyerek öğrenme becerilerini geliştirdiğini göstermektedir.
"Yaşamın ilk üç yılı, beynin gelişim açısından en esnek olduğu dönemdir. Bu dönemde yapılan müdahaleler, uzun vadeli gelişim üzerinde önemli farklar yaratabilir." (Shonkoff, J. P. & Phillips, D. A., From Neurons to Neighborhoods, 2000)
İşitme Engelli Çocuklarda Gelişimsel Destekİşitme engeli, özellikle dil ve sosyal gelişimi etkileyebilir. Erken teşhis edilen işitme kaybı, koklear implant veya işitme cihazları ile desteklenebilir. Bu çocuklar için erken dönemde başlatılan özel eğitim, hem akademik hem de sosyal gelişim açısından olumlu sonuçlar doğurur.
Aile Katılımının ÖnemiÇocuk gelişiminde ailenin rolü, sadece duygusal destekle sınırlı değildir. Aileler, gelişimsel süreçlerde eğitimcilerle iş birliği yaptığında çocuğun öğrenme süreci daha verimli hale gelir. Aile katılımı, çocuğun gelişimsel gereksinimlerinin daha iyi anlaşılmasına yardımcı olur ve ev ortamında öğrenmenin devam etmesini sağlar.
Ebeveynlerin bilinçli katılımı, çocuğun hem akademik başarılarını hem de sosyal uyumunu artırır. Eğitim sadece okulda değil, evde de devam eder." (Epstein, J. L., School, Family, and Community Partnerships, 2001)
Çocuk Gelişimi Açısından SonuçOtizm ve işitme engeli gibi özel gereksinimler, çocuğun tüm gelişim alanlarında desteklenmesini gerektirir. Bu destek, yalnızca profesyonellerden değil, aynı zamanda çocuğun en yakın çevresinden, özellikle ailesinden de gelmelidir. Gelişimsel açıdan sağlıklı bireyler yetiştirebilmek için erken teşhis, nitelikli eğitim ve aile katılımı bir bütün olarak ele alınmalıdır.
Karma eğitim olmalıdır. Sevgi,merhamet,anlayış ve güven herşeyin ilacıdır.

You may also like...